Programma's

0. Bestuur en ondersteuning

Algemeen

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden bestuur, gemeentelijke organisatie, dienstverlening en belastingen.

Wat willen we?

Wij stellen in ons handelen goede dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties centraal. We willen meer gebruik maken van digitalisering om dienstverlening te verbeteren en zetten daarbij ook in op het versimpelen en digitaal toegankelijk maken van onze dienstverlening. We nemen onze inwoners serieus en betrekken hen actief bij het maken van ons beleid en de uitvoering.

Door vanuit respect, gelijkwaardigheid en transparantie te denken en te doen, zorgen we voor een goede basis voor de organisatie van morgen. We werken daarom ook aan strategisch personeelsbeleid.

De financiën van onze gemeente zijn op orde en dat willen we zo houden.

Ontwikkelingen

Doorontwikkeling RID
Het bestuur van de gemeenschappelijke regeling Samenwerking de Liemers (SdL) heeft de huidige samenwerking van de Regionale ICT-Dienst (RID) herijkt. Dit is opgenomen in ons collegeprogramma. De SdL zet op basis van de rapportage ‘Toekomstvisie RID de Liemers’ van M&I/partners de huidige ICT-samenwerking voort en intensiveert deze. Op de schaal van de huidige ICT-samenwerking met 85.000 inwoners is wel degelijk een RID met een robuuste en toekomstgerichte ICT-dienstverlening mogelijk. Daarbij geldt wel als uitgangspunt dat er een omschakeling plaats vindt van kostengedreven naar focus op de professionaliteit en toegevoegde waarde van de RID. Hiervoor dienen de deelnemende partijen in de samenwerking het belang van blijvend investeren in ICT zien en daar ook met het beschikbaar stellen van middelen ten behoeve van de RID en in hun eigen interne organisaties naar handelen.
Denk daarbij  niet alleen aan de inzet van middelen in de bedrijfsvoering voor bijvoorbeeld informatieveiligheid, maar ook aan het opstellen van een actuele visie, onder meer met een cloudstrategie, heldere governance en digitale volwassenheid van de verschillende organisaties. Na de besluitvorming van het bestuur van de SdL over de structurele doorontwikkeling van de samenwerking hebben wij meer helderheid over de toekomstige werkzaamheden van de RID.

Versterken I-organisatie gemeente Zevenaar ten behoeve van de samenwerking (RID)
Om een goede vertaling te kunnen maken van gemeentelijke vraagstukken naar ICT-oplossingen en dus de dienstverlening naar burgers en bedrijven te verbeteren is het noodzakelijk dat we onze eigen I-organisatie verder verstevigen en dichtbij het primaire proces van het sociale en fysieke domein organiseren. Voor de verdere digitalisering van het fysieke domein en met name om de opgave op het gebied van integraal inrichten en beheer van onze openbare ruimte waar te kunnen maken, dient het applicatielandschap gemoderniseerd, geharmoniseerd en actief beheerd te worden.

Ontvlechting inkoop
Zevenaar wil de inkoopfunctie professionaliseren met als doel beter in control te komen op het complexe inkoopproces. Met name het waar maken van de ambities en opgaven in collegeprogramma (duurzaamheid, social return en regionale inkoop) en het rechtmatig/doelmatig aanbesteden maakt het uitdagend goed grip te houden op het inkoopproces.
Dit gaan we doen door de inkoop dichterbij te organiseren. We gaan werken met een gecoördineerd besturingsmodel met verantwoordelijkheid binnen de domeinen en centrale coördinatie die begeleidt en ondersteunt. Dit heeft tot gevolg dat de samenwerking op het gebied van inkoop in regionaal verband (SdL) wordt beëindigd zonder daarbij een andere vorm van samenwerking met elkaar uit te sluiten. De gewenste professionalisering bekostigen wij enerzijds uit de ontvlechting van de RID en anderzijds door de kosten van de flexibele schil (tactische inkoop en aanbestedingsjurist) op te nemen in de budgetten van de betreffende aanbesteding.  
Daarnaast is voor het uitvoeren van strategisch inkoop, contract- en leveranciersmanagement tijdelijke en structurele formatie nodig. Hiervoor vragen we extra formatie aan in deze kadernota.

Organisatieontwikkeling
De opgaven voor onze gemeente worden groter en complexer en overstijgen ook de gemeentegrenzen. Dit vraagt om een flexibele en wendbare organisatie die zelfstandig en in (regionale) samenwerking inhoud aan de opgaven kan geven. Dit vraagt om strategische sturing waarin de juiste keuzes moeten worden gemaakt op bestuurlijk en ambtelijk niveau. Een sterk bestuur en een professionele ondersteunende organisatie is daarvoor noodzakelijk. De provincie Gelderland ondersteunt deze krachtige doorontwikkeling van de gemeente Zevenaar en stelt vanuit het programma “Vitaal Openbaar Bestuur” financiën en kennis beschikbaar.   

Kijkend naar 2024 en volgende jaren gaan wij naar een nieuwe organisatiestructuur in drie domeinen. Het plan is om de organisatie in te richten naar twee sturingsniveaus; strategische sturing om de maatschappelijke opgaven te vertalen naar opgaven in het belang van de organisatie én operationele sturing om uitvoering aan de opgaven te geven. We willen binnen de nieuwe structuur richting een integrale vorm van samenwerken waarbij medewerkers binnen de visie en kaders professionele ruimte en (strategische) sturing krijgen. Het onderbrengen van beleid en uitvoering binnen één domein draagt bij aan de onderlinge samenwerking en de effectiviteit van beleidsvoornemens. In 2024 starten de (nieuwe) domeinmanagers en wordt uitvoering gegeven aan het implementatieplan ten aanzien van de detailstructuur. Na verloop van tijd zal dit overgaan naar de reguliere bedrijfsvoering met de nodige doorontwikkeling. In de reguliere verantwoordingscyclus informeren wij u over de voortgang.        

Afname productieve uren
Als gevolg van wijziging in onze demografische opbouw van ons personeelsbestand zal het beroep op wettelijke verlofregelingen (o.a. Wet Arbeid en Zorg) en mantelzorg de komende jaren toenemen. We zien landelijk een trendmatige stijging in het ziekteverzuim en ondanks het feit dat wij hierop acties ondernemen zien ook wij een lichte stijging ontstaan. Met name in het langdurige verzuim.
Bovenstaande ontwikkelingen, de Wet arbeid en zorg, mantelzorg en de stijging van langdurig ziekteverzuim, leiden er toe dat het aantal productieve uren per medewerker gaat afnemen. Bij gelijkblijvende maatschappelijke en bestuurlijke opgaven heeft dit een aanpassing van de ambtelijke formatie tot gevolg.  

Meer flexibiliteit in het aantrekken van personeel
De hervorming van de arbeidsmarkt heeft tot gevolg dat structureel werk georganiseerd wordt op basis van structurele arbeidsovereenkomsten. Hierdoor verdwijnen flexcontracten waardoor we aan de medewerker eerder een structurele arbeidsovereenkomst moeten bieden. Dit vergt meer flexibiliteit in het aanbieden van een contract na een stageperiode of voor het aantrekken van studenten voor bijbanen naast hun studie en voor het inspelen op toekomstige vacatures.

Beleidskaders

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1.000

21.427.460

2,1 %

108.708.909

11,5 %

Deze pagina is gebouwd op 05/19/2023 10:49:57 met de export van 05/19/2023 10:29:37