Programma's

6. Sociaal domein

Algemeen

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden maatschappelijke ontwikkeling, jeugd, arbeidsparticipatie, leefbaarheid en wijkgericht werken, vrijwilligers- en mantelzorgbeleid. Samen vormen deze beleidsvelden het Sociaal Domein. Hier rekenen we ook natuur- en milieueducatie toe. Voor het realiseren van de opgaven in het Sociaal Domein nemen we ook onderdelen uit de beleidsvelden sport, cultuur, veiligheid, ruimtelijke ordening en volkshuisvesting, gezondheid en onderwijs mee die bij andere programma's zijn ondergebracht.
Begin 2020 is de Beleidsvisie Sociaal Domein 2020-2023 vastgesteld. Dit is een visie op hoofdlijnen voor het brede Sociaal Domein. We werken aan een samenhangend en integraal beleid. Hierbij sluiten we aan op de belevingswereld van de Zevenaarse inwoners en op de sociale structuren in onze gemeente. De visie draagt bij aan het realiseren van de ambities en doelstellingen binnen het sociaal domein.
Hierbij gelden de volgende randvoorwaarden: financiële beheersbaarheid, goed opdrachtgever-opdrachtnemerschap en datagestuurd werken.
De ambities voor het sociaal domein zijn: we doen wat nodig is; meer inwoners in Zevenaar leven in een (sociaal) veilige omgeving; meer inwoners doen zo zelfstandig mogelijk mee aan de maatschappij.

We houden bij de beleidsontwikkeling en uitvoering de volgende principes in acht:

  • Rechtszekerheid – we doen wat nodig is
  • Primaire levensbehoefte – eigen verantwoordelijkheid
  • Positieve gezondheid – samen verantwoordelijk
  • Integrale benadering – de mens staat centraal
  • Van en voor inwoners – inclusieve samenleving
  • Participatie – netwerk samenleving
  • Regionale samenwerking – slim volgen in de basis en vooroplopen waar nodig

Wat willen we?

Wij willen dat iedereen kan meedoen in de samenleving. Mensen die hier hulp bij nodig hebben ondersteunen we zo goed mogelijk. We richten ons op preventie: voorkomen is beter dan genezen. Als problemen eerder gesignaleerd worden, kan er op een laagdrempelige manier een oplossing gezocht worden. Voor werkzoekenden zetten we primair in op het vinden van passend werk.

Ontwikkelingen

Kinderopvang toeslagenaffaire
Naast de ondersteuning voor gedupeerde ouders en hun kinderen wordt naar verwachting in april 2023 ook de regeling ex-partners van kracht. Hiertoe wordt momenteel nog gewerkt aan aanvullende wetgeving. Het is nog niet duidelijk om hoeveel mogelijk gedupeerde ex-partners uit de gemeente Zevenaar dit gaat. De start van de uitvoering is afhankelijk van de behandeling van het aanvullende wetsvoorstel door de Tweede Kamer. Het streven is de uitvoering te starten vanaf 1 juli 2023.

Inburgering
Door de asielcrisis is de druk op de gemeente om zo snel mogelijk statushouders te huisvesten erg hoog. Deze druk zal de komende jaren blijven, of zelfs hoger worden in verband met de grote instroom van asielzoekers in Nederland. De verwachting is dat de aangekondigde spreidingswet dit jaar niet ingevoerd zal worden. Met deze spreidingswet kan de gemeente verplicht worden om asielzoekers op te vangen. Dit betekent onder meer dat de druk op opvang van asielzoekers en de huisvesting van statushouders de komende jaren blijvend is en dat de gemeente een meerjarig programma hiervoor moet ontwikkelen. De instroom heeft ook een effect op de beschikbare voorzieningen zoals huisvesting, onderwijs, vervoer, gezondheidszorg én de uitvoeringscapaciteit van de gemeente. In verband met deze hogere instroom is het noodzakelijk om de formatie inburgeringsconsulent structureel uit te breiden.

Oekraïne
De oorlog in Oekraïne is nog gaande en de prognose is dat de komende jaren nog steeds behoefte is aan opvang van de ontheemden uit Oekraïne. Dit betekent dat we moeten werken aan een duurzame opvang waardoor ontheemden een zo humaan, zelfredzaam en zelfstandig mogelijk leven kunnen leiden. Dit streven heeft een effect op de beschikbare voorzieningen zoals vervoer, werk en inkomen en de uitvoeringscapaciteit van de gemeente. Het dwingt de gemeente om een meerjarig programma asiel, opvang en huisvesting te ontwikkelen.

Hervormingsagenda jeugd
Het rijk is met gemeenten nog altijd in overleg over de (financiële garantstellingen met betrekking tot) invoering van de hervormingsagenda jeugd. De principes zijn herkenbaar: zorg dicht(er)bij, zo gewoon mogelijk, sterke lokale toegang, normaliseren waar dat kan.

Schuldhulpverlening
In Nederland heeft één op de vijf huishoudens problematische schulden. We spreken over problematische schulden als een inwoner ze niet zelf binnen drie jaar kan oplossen. Als we dit percentage op Zevenaar (totaal 20.325 huishoudens, bron: Zevenaar in cijfers) toepassen dan zou het gaan om circa 4.065 huishoudens. Net als bij armoede zijn oorzaken van schulden vaak gebonden aan omgeving zoals bijvoorbeeld de economische situatie waarbij op dit moment de hoge inflatie en de hoge energieprijzen, mede door de oorlog in Oekraïne actueel is.
Het is nodig dat we een goede vroegsignalering-en schuldhulpverlening hebben om in een zo vroeg mogelijk stadium onze inwoners met financiële problemen te helpen. Hiervoor is een doorontwikkeling nodig van zowel de vroegsignalering als de schuldhulpverlening.
Voor een goede kwalitatieve schuldhulpverlening zijn de volgende ontwikkelingen nodig:
- Aansluiting Nederlandse Schuldhulp Route (gerealiseerd in 2022)
- Aansluiting bij Convenant Lokale Overheid
- Aansluiting Schuldenknooppunt
- Aansluiting NVVK

Daarnaast is een versterking en uitbreiding nodig van ons netwerk Ketenpartners. Zo is er extra subsidie nodig voor de Voedselbank in verband met het betrekken van een nieuw pand. Zijn we aan het kijken naar de mogelijkheden om gebruik te gaan maken van de diensten van Schuldhulpmaatje en extra dienstverlening door Stichting Leergeld, uitbreiding van de dienstverlening door Caleidoz en gebruikmaking van de diensten van Stichting Urgente Noden voor armoedebestrijding voor de IJsseldorpen. Het solidariteitsfonds doet dit op het Gelders Eiland. Het is belangrijk een deel van de armoedebestrijding in de afzonderlijke kernen en hun omgeving te blijven beleggen, omdat we anders geen goed zicht krijgen op de problemen die daar spelen.

Nieuwe bestuurlijke opdracht RSD 2024 -2026
De raad geeft in het 4e kwartaal 2023 de RSD een nieuwe bestuurlijke opdracht mee voor het tijdvak 2024 tot en met 2026. Via een separaat raadsvoorstel komen wij hier bij u op terug.

Maatschappelijke ondersteuning en welzijn
De druk op het systeem van zorg en ondersteuning wordt steeds groter vanwege toenemende complexiteit, verzwaring van problematiek, verdere decentralisaties vanuit de rijksoverheid, kostenstijgingen en capaciteitsproblemen. Dit maakt de noodzaak voor een versterking van het voorliggende veld en sociale basis van de samenleving meer urgent. Door een sterke sociale basis kunnen inwoners meer zelf. Daardoor kunnen zorgprofessionals zich richten op die situaties die om specifieke deskundigheid vragen. De versterking van het voorliggend veld vraagt om investeringen in algemene voorzieningen en om capaciteitsuitbreiding van bijbehorende functies, zoals (school-) maatschappelijk werk, jongerenwerk en sociaal raadslieden. Met kortdurende ondersteuning kunnen inwoners vaak weer verder en erger wordt voorkomen. Hierbij gaan de kosten voor de baten uit.
Aansluitend bij het punt van versterken van de sociale basis is het tegenstrijdig dat er nog een taakstellende bezuiniging voor welzijnsinstelling Caleidoz in het vooruitzicht ligt. Aan de ene kant is er de urgentie om extra investeringen te doen in de sociale basis, terwijl aan de andere kant fors gesneden zou moeten worden in het takenpakket om de bezuiniging te realiseren. De ontwikkelingen zoals die de laatste jaren zijn gegaan én het voornemen om extra te investeren maken het noodzakelijk om deze voorgenomen bezuiniging niet langer op te schorten, maar in z’n geheel te schrappen en dit als zodanig in de begroting 2024 e.v. te verwerken. Het is wel van belang om hier concreter te worden in de vragen die wij bij Caleidoz neerleggen.
De afgelopen jaren is taakstellend bezuinigd op het budget van de GGD (VGGM). Daarmee is de basiskwaliteit in het gedrang gekomen en kan op onderdelen niet meer aan het wettelijk niveau worden voldaan. Het betreft hier bijvoorbeeld de jeugdgezondheidszorg, milieu en preventie. In regioverband zijn enkele scenario’s besproken die een herstel en borging van de GGD-functie mogelijk maken. De verwachting is, in relatie tot de voorgaande punten, dat de functie van de GGD binnen het voorliggende veld evenals binnen de uitvoering van de Omgevingswet eerder groter dan kleiner zal worden, waardoor het gerechtvaardigd is de basiskwaliteit op een goed niveau te krijgen. Dat vraagt investeringen.

In 2024 maken we afspraken over inkoop van Wmo-producten en producten beschermd wonen per 1 januari 2025.
We stellen in 2023 een verbeterplan doelgroepenvervoer op en starten in 2024 met de verbetermaatregelen om te komen tot minder instroom van klanten.
We werken in 2024 aan het project Beschermd Wonen in samenhang met Woonzorg visie. Verwachting is dat we vanaf 2024 werken we met het woonplaatsbeginsel. Met ingang van 2024 neemt de toegang beslissingen nemen over inwoners die gebruik moeten maken van beschermd wonen.

Beleidskaders

  • Visie 'Frisse wind in de wijk' (2013)
  • Convenant Schoolveiligheid (Financiële en inhoudelijke onderlegger: Samenwerkingsagenda Veilig en Zorgzaam Schoolklimaat)
  • Visie Vrijwillige inzet en Mantelzorg 2016-2020 Zevenaar (2016)
  • Radar-rapport behorende bij raadsvoorstel 'Toekomst uitvoering participatiewet' (vastgesteld: raad Rijnwaarden 27-6-2017 en raad Zevenaar 6-7-2017)
  • Agenda werk en economie (april 2018)
  • Businesscase RSD (mei 2018)
  • Beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023 (2020)
  • Beleidsnota Armoede en Schuldhulpverlening (2019)
  • Onderwijskansenbeleid 2020- 2023
  • Uitvoeringsagenda Onderwijskansenbeleid 2020-2023
  • Verordening maatschappelijke ondersteuning Zevenaar 2022.
  • Beleidsregels en Nadere regels Wmo 2022.
  • Kadernota Samen aan Zet 2022 en verder (transformatie beschermd wonen naar beschermd thuis).
  • Verordening jeugdhulp 2023 inclusief beleidsregels en nadere regels

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1.000

76.606.716

7,6 %

18.086.701

1,9 %

Deze pagina is gebouwd op 05/19/2023 10:49:57 met de export van 05/19/2023 10:29:37