Financiën

Financieel meerjarenbeeld

Financieel meerjarenbeeld

In onderstaande tabel staat een overzicht van alle financiële baten en lasten, zoals die zijn opgenomen in deze rapportage. In de tabel worden baten en lasten apart gepresenteerd.
Na de tabel geven wij de toelichtingen op alle financiële mutaties. Deze toelichtingen staan op alfabetische volgorde, maar er is geen indeling op baten en lasten. Elke wijziging wordt daarmee eenmalig ("netto") toegelicht.

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

BATEN

tableCell14

tableCell15

tableCell16

tableCell17

Primitieve begroting 2023-2026

166.355

135.705

149.357

148.887

Mutaties 1e Voortgangsrapportage 2023

4.742

5.514

5.998

3.573

Totale baten tot de kadernota

171.097

141.219

155.354

152.459

Mutaties in deze kadernota (baten)

1. Autonome ontwikkelingen

1.200

2.000

2.600

3.100

Beschermd wonen

1.200

2.000

2.600

3.100

2. Actualisatie bestaand beleid

-25

-25

-25

-25

Begraafrechten

-25

-25

-25

-25

3. Nieuw beleid

5

0

-26

-26

Beregeningsinstallatie sportterreinen

5

0

0

0

Hondenterreinen en afvalbakken

0

0

-26

-26

Totaal gemuteerde baten

1.180

1.975

2.549

3.049

Totale baten tot en met de kadernota

172.277

143.194

157.903

155.508

tableCell19

tableCell20

tableCell21

tableCell22

tableCell23

LASTEN

tableCell26

tableCell27

tableCell28

tableCell29

Primitieve begroting 2023-2026

164.753

131.487

151.876

151.644

Mutaties 1e voortgangsrapportage 2023

6.227

7.771

5.660

5.531

Totale lasten tot de 1e VGR

170.981

139.258

157.536

157.175

Mutaties in deze kadernota (lasten)

1. Autonome ontwikkelingen

3.101

4.112

4.727

5.255

Areaaluitbreiding de Bem en de Tol

0

230

230

230

Beschermd wonen

1.200

2.000

2.600

3.100

Bijdrage BVO DRAN doelgroepenvervoer

-53

-83

-58

82

Bijdrage BVO DRAN leerlingenvervoer

72

48

67

175

Bijdrage Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen

25

25

25

25

Bijdrage Huisvesting Voortgezet Onderwijs in de Liemers (GRHVOL)

32

33

34

35

Bijdrage MGR - module RBL (leerplicht)

69

69

69

69

Bijdrage MGR - module WgSW (sociale werkvoorziening)

600

654

624

402

Bijdrage MGR - modules inkoop en beheer

59

59

59

59

Bijdrage ODRA - Bijstelling bijdrage omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen

50

50

50

50

Bijdrage ODRA - Regionale samenwerking milieubeleid

5

5

5

5

Bijdrage Samenwerking de Liemers - programma RID

184

184

184

184

Bijdrage Streekarchivariaat De Liemers en Doesburg (SALD)

25

25

25

25

Bijdrage VGGM

814

814

814

814

Uitbreiding onderwijsleerpakket en meubilair Sterrenschool

20

0

0

0

2. Actualisatie bestaand beleid

1.518

1.349

1.083

1.013

Aanvullend subsidie Voedselbank

6

6

6

6

Bijdrage Samenwerking de Liemers - programma RSD (regionale sociale dienst)

606

606

606

606

Doorontwikkeling RID

275

0

0

0

Formatie juridisch advies

166

166

166

166

Hardware voor nieuwe medewerkers

0

28

28

28

Implementatie na aanbesteding applicaties sociaal domein

100

150

0

0

Implementatie Wet digitale toegankelijkheid

110

0

0

0

Meegroeien opleidingsbudgetten

25

50

50

50

Onderhoud rijksmonument Schipperspoort Lobith

7

0

0

0

Ontvlechting en professionalisering inkoop

96

154

58

58

Parkeeronderzoek

20

0

20

0

Raadzaal - apparatuur

0

0

10

10

Softwareapplicatie buitendienst

25

25

25

25

Subsidie NME Kunstwerk!

0

0

-50

-100

Uitbreiding verkeersregelinstallaties

7

7

7

7

Versterken I-organisatie

75

157

157

157

3. Nieuw beleid

477

326

118

118

Aanpassing budgetten schuldhulpverlening

16

16

16

16

Beregeningsinstallatie sportterreinen

28

-12

-12

-12

Gemeentelijke bijdrage vier molens

8

8

8

8

Hondenterreinen en afvalbakken

0

0

-11

-11

Ondersteuning dorpsraden voor de uitwerking van dorpsplannen

100

100

0

0

Onderwijshuisvesting

0

0

63

63

Opstellen Lokale Ontwikkelstrategie

110

55

55

55

Subsidie Kinderboerderij Pannerden

25

0

0

0

Subsidie Schoolmaatschappelijk werk

100

160

0

0

Verder digitaliseren dienstverlening

70

0

0

0

Verkeerskundig onderzoek aansluiting snelfietsroute F12 (Arnhem-Zevenaar) op F18 (Zevenaar-Didam-Doetinchem) en F3 (Zevenaar-Babberich-Elten-Emmerich)

20

0

0

0

Totaal gemuteerde lasten

5.096

5.787

5.928

6.386

Totale lasten tot en met kadernota

176.076

145.045

163.464

163.561

Resultaat voor bestemming

-3.799

-1.851

-5.561

-8.052

ONTTREKKINGEN

Primitieve begroting 2023-2026

2.108

1.290

572

572

Mutaties 1e Voortgangsrapportage 2023

-145

756

44

44

Onttrekkingen in deze kadernota

0

20

20

20

Totaal onttrekkingen reserves

1.962

2.066

636

636

TOEVOEGINGEN

Primitieve begroting 2023-2026

0

0

0

0

Mutaties tot de 1e voortgangsrapportage 2023

0

0

0

0

Toevoegingen in deze kadernota

0

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves

0

0

0

0

Saldo reserve mutaties

1.962

2.066

636

636

Resultaat na bestemming

-1.837

215

-4.925

-7.416

tableCell49

tableCell50

tableCell51

tableCell52

tableCell44

tableCell45

tableCell46

tableCell47

TOELICHTING MUTATIES IN DE EXPLOITATIE

tableCell39

tableCell40

tableCell41

tableCell42

Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting    2024

Begroting    2025

Begroting    2026

Begroting    2027

1. Autonome ontwikkelingen

Areaaluitbreiding de Bem en de Tol

0

-230

-230

-230

De deelgrondexploitaties de Bem en de Tol zijn voor een groot deel woonrijp gemaakt. Wij verwachten dat deze in 2023/2024 gesloten worden. Hierdoor stijgen de onderhoudskosten vanaf 2025. Voor wegen gaat het om € 69.000, waarvan € 55.000 gestort wordt in de voorziening groot onderhoud wegen en € 14.000 voor de klein onderhoudskosten. Voor openbaar groen gaat het om € 40.000. Tenslotte stijgt de benodigde personele capaciteit van openbare werken met € 121.000. Deze wijzigingen leiden tot een nadelig resultaat van € 230.000.

Beschermd wonen

0

0

0

0

De verwachting is dat beschermd wonen vanaf 2024 over gaat van de centrum gemeente (Arnhem) naar de regio gemeentes. Uitgangspunt is dat de rijksmiddelen in overeenstemming zijn met de uitgaven zodat het financieel geen gevolgen heeft.  We nemen daarom de ramingen aan de baten- en lastenkant budgettair neutraal op. De geraamde bedragen zijn nog onzeker in afwachting van definitieve besluitvorming.

Bijdrage BVO DRAN doelgroepenvervoer

53

83

58

-82

De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de meerjarenbegroting 2024-2027 van de BVO DRAN. De bijdrage in 2024 daalt in totaal met ongeveer € 53.000. De daling van de vervoerskosten komt door een daling van het vervoer. De daling van het vervoer is groter dan de stijging door een hogere indexering van de vervoerskosten (NEA-index van 2,0 naar 13,7%). Bij het vervoer voor Wmo en dagbesteding is de impact van corona nog steeds merkbaar. Bij het jeugdwetvervoer is de daling een gevolg van een daling van het aantal actieve reizigers en ritten in de 2e helft van 2022.
In 2027 wordt het nieuwe jaar aan de begroting toegevoegd. De kosten stijgen ten opzichte van 2026 vanwege de reguliere jaarlijkse groei (Wmo en dagbesteding 5% en jeugdwetvervoer 15%) en de indexering (2%). Daarnaast worden de kosten voor zero emissie die tot medio 2026 waren verlaagd naar 0% (Wmo) en 7,5% (dagbesteding en jeugd) vanaf 2027 weer begroot op 5% en 15%.  

Bijdrage BVO DRAN leerlingenvervoer

-72

-48

-67

-175

De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de meerjarenbegroting 2024-2027 van de BVO DRAN. De bijdrage stijgt in 2024 voornamelijk door de doorwerking van de hogere indexering van de vervoerskosten van 2% naar 13,7% (NEA-index) in 2023.
In 2027 wordt het nieuwe jaar aan de begroting toegevoegd. De kosten stijgen ten opzichte van 2026 vanwege de reguliere jaarlijkse groei (3%) en de indexering (2%). Daarnaast worden de kosten voor zero emissie die tot medio 2026 waren verlaagd naar 7,5% vanaf 2027 weer begroot op 15%.  

Bijdrage Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen

-25

-25

-25

-25

De inwonerbijdrage voor 2024 voor het regiobureau en de vijf opgaven bedraagt € 8,55. Dit is een stijging van € 1,08 ten opzichte van de inwonersbijdrage zoals in de begroting 2023 voorzien. Deels wordt deze stijging veroorzaakt door toepassing van indexering (€ 0,50 per inwoner) en deels door een bijdrage voor de Regionale Energie Strategie 2023-2030 (RES) (€ 0,58 per inwoner). De bijdrage voor de RES dekken wij uit de middelen van de specifieke uitkering "Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid. Hierdoor is het nadeel voor Zevenaar € 25.000.

Bijdrage Huisvesting Voortgezet Onderwijs in de Liemers (GRHVOL)

-32

-33

-34

-35

De bijdrage aan de GRHVOL voor 2024 is aangepast. Hierbij is uitgegaan van de meerjarenbegroting van de gemeenschappelijke regeling. De totale bijdrage voor Zevenaar aan de GRHVOL is in 2024 afgerond € 69.000 lager als de bijdrage in 2023 met name door lagere kapitaallasten (waarvan de fasering is verwerkt in de 1e VGR 2023). In de jaren 2025 t/m 2027 neemt de jaarlijkse bijdrage toe tot het niveau van 2023 waarbij rekening is gehouden met de investering in nieuwbouw/uitbreiding, voor een bedrag van € 3.500.000, van een bestaande locatie in Zevenaar.

Bijdrage MGR - module RBL (leerplicht)

-69

-69

-69

-69

De bijdrage voor 2024 e.v. jaren is gebaseerd op de meerjarenraming van de gemeenschappelijke regeling voor de module RBL (leerplicht). De hogere bijdrage is veroorzaakt door uitbreiding van de formatie als gevolg van de nieuwe formatierichtlijn voor uitvoering van de leerplichttaken. Daarnaast is rekening gehouden met de inflatie en loonkostenstijgingen van de gewijzigde begroting 2023 en verwachte stijging voor 2024. Dit leidt tot een nadeel van € 69.000.

Bijdrage MGR - module WgSW (sociale werkvoorziening)

-600

-654

-624

-402

De hogere bijdrage aan de MGR voor de module WgSW heeft betrekking op loonkostenontwikkeling en inflatie (structurele effecten van de gewijzigde begroting 2023 en indexeringen 2024 e.v.). Daarnaast is rekening gehouden met de aangepaste verdeling op basis van het gewijzigde aantal arbeidsjaren per gemeente op 30-10-2022. Dit leidt tot een nadeel van € 600.000 aflopend naar € 402.000 in 2027.

Bijdrage MGR - modules inkoop en beheer

-59

-59

-59

-59

De bijdrage voor 2024 e.v. jaren is gebaseerd op de meerjarenraming van de gemeenschappelijke regeling voor de modules inkoop en beheer.
De bijdrage aan de MGR voor deze modules wordt naar boven bijgesteld met € 59.000. Deze stijging wordt volledig veroorzaakt door de loonkostenontwikkeling (CAO).

Bijdrage ODRA - Bijstelling bijdrage omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen

-50

-50

-50

-50

De begroting 2024 van de gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen (ODRA) laat een hogere bijdrage voor de basistaken zien van € 50.000. Deze verhoging is grotendeels het gevolg van de stijging van het uurtarief in 2024.

Bijdrage ODRA - Gemeentelijke archiefbeheer milieu

0

0

0

0

Het algemeen bestuur van de ODRA heeft een besluit genomen om, in tegenstelling tot wat in de dienstverleningsovereenkomst ODRA-gemeente Zevenaar is vastgelegd, de archivering van het onderdeel milieu onder te brengen bij het Gelders Archief (E-depot). Het betreft het archiveren van alle uitgevoerde zaken vanuit vergunningverlening en toezicht en handhaving door de ODRA. Het gaat om een bedrag van € 14.000 structureel vanaf 2024. Dekking komt uit onze bestaande formatie waardoor het budgettair neutraal verloopt.

Bijdrage ODRA - Regionale samenwerking milieubeleid

-5

-5

-5

-5

Naar aanleiding van de notitie ‘Verkenning versterking samenwerking milieubeleid specialismen’ hebben de beleidsafdelingen in de regio positief geadviseerd om in te zetten op meer regionale samenwerking van milieubeleid en de coördinatie hiervan onder te brengen bij de ODRA. Voor Zevenaar een bedrag van € 15.000. Binnen het budget is hiervoor € 10.000 beschikbaar. Daarom ramen wij aanvullend € 5.000.

Bijdrage Samenwerking de Liemers - programma RID

-184

-184

-184

-184

Volgens de begroting 2024 van de RID wordt de inwonerbijdrage van Zevenaar € 3.153.000; een stijging van € 184.000. Dit betreft met name loon- en prijsindex. Daarnaast raamt de RID kosten voor extra onderhoudscontracten en beveiliging.

Bijdrage Streekarchivariaat De Liemers en Doesburg (SALD)

-25

-25

-25

-25

De bijdrage aan het Streekarchivariaat De Liemers en Doesburg (SALD) wordt voor Zevenaar verhoogd met € 25.000. Betreft naast loon- en prijsontwikkeling een uitbreiding van personeel voor het archief.

Bijdrage VGGM

-814

-814

-814

-814

De bijdrage voor 2024 van Zevenaar aan de VGGM is overeenkomstig de ontwerpbegroting van de gemeenschappelijke regeling. Hierbij is rekening gehouden met de actuele inwoneraantallen, indexeringen voor 2024 en met de aanpassingen van de gewijzigde begroting 2023 zoals een verhoging voor noodzakelijke versterking in de bedrijfsvoering. De verhoging voor Zevenaar bedraagt € 814.000 (programma 1 € 423.000 brandweer en programma 7 € 391.000 volksgezondheid).

Uitbreiding onderwijsleerpakket en meubilair Sterrenschool

-20

0

0

0

In verband met de groei van het aantal leerlingen van de Sterrenschool is een aanvraag ontvangen voor de uitbreiding van het onderwijsleerpakket en meubilair van de Sterrenschool voor één groep. Het college kan deze aanvraag toekennen nadat de middelen door de raad beschikbaar zijn gesteld (november 2023).

2. Actualisatie bestaand beleid

Aanvullend subsidie Voedselbank

-6

-6

-6

-6

De stichting Voedselbank Zevenaar is vanwege de slechte bouwkundige staat, waardoor het niet meer veilig was om vanuit dat pand te werken, verhuisd naar een nieuwe locatie. Voor de hogere huur is extra subsidie nodig om de werkzaamheden te kunnen voortzetten.

Begraafrechten

-25

-25

-25

-25

De afgelopen jaren zien we de inkomsten bij de begraafplaatsen teruglopen. Er zijn minder begravingen doordat meer mensen de voorkeur geven aan cremeren. Ook het plaatsen van urnen op de begraafplaatsen loopt terug. Daarom verlagen we de geraamde inkomsten met € 25.000 naar een meer realistische hoogte. Dit nadeel brengen we ten laste van het begrotingsresultaat.

Bijdrage Samenwerking de Liemers - programma RSD (regionale sociale dienst)

-606

-606

-606

-606

In de meerjarenbegroting van de gemeenschappelijke regeling 2024-2027 is rekening gehouden met de cao-ontwikkelingen (bijgesteld) van 2023 en de verwachte ontwikkeling voor 2024. Daarnaast is rekening gehouden indexering van de overige lasten, de geactualiseerde dienstverleningsovereenkomst en stijging van de formatie. Voor de gemeente Zevenaar leidt dit tot een nadeel van € 606.000.
In de raming is nog geen rekening gehouden met de nieuwe bestuurlijke opdracht van de RSD (waarvoor in de periode 2024-2026 jaarlijks een extra budget nodig is van € 203.000) die in het najaar van 2023 aan de raden wordt voorgelegd.

Doorontwikkeling RID

-275

0

0

0

Op basis van een extern adviesrappport luidt het voorstel om de huidige ICT-samenwerking voort te zetten en te intensiveren, om zo de ICT-ontwikkelingen bij te kunnen benen. Investeringen zijn nodig in de bedrijfsvoering, het opstellen van een actuele visie met een cloudstrategie, een heldere governance en digivaardigheid van het personeel. De kostenraming voor 2024 is nu nog een inschatting, namelijk € 530.000; bijdrage Zevenaar 52%.

Formatie juridisch advies

-166

-166

-166

-166

In het werkveld van juridische zaken hebben wij de taken en werkzaamheden in beeld gebracht. Indien we ons beperken tot de wettelijk verplichte taken, een minimale inzet ter borging van de juridische kwaliteitszorg en de ondersteuning van de afdelingen, is er in de formatie een tekort van twee fte. We zien een verband met de aanhoudende toename in het aantal Woo-verzoeken, het aantal klachten en het aantal bezwaren. Voor 2022 en 2023 is eerder tijdelijke capaciteit toegekend, waarmee de druk en de risico’s voor nu grotendeels zijn weggenomen. De behoefte en noodzaak is echter structureel. We stellen daarom voor deze inzet van twee fte structureel te maken.

Hardware voor nieuwe medewerkers

0

-28

-28

-28

De prognose is dat we de komende tijd gefaseerd 50 nieuwe medewerkers gaan aannemen. Dit op basis van de besluitvorming bij de meerjarenbegroting 2023-2026. Voor deze medewerkers schaffen wij nieuwe devices aan zoals een laptop en een smartphone. Het gaat om een investeringsbedrag van € 100.000 welke leidt tot jaarlijkse kapitaallasten van € 28.000.

Implementatie na aanbesteding applicaties sociaal domein

-100

-150

0

0

De huidige basisapplicatie voor het sociaal domein moet opnieuw worden aanbesteed. Dit zal een Europese aanbesteding worden. Wij verwachten dat het totale traject twee jaar in beslag zal nemen. Wij starten in 2024 met de voorbereidingen. De implementatie moet eind 2025 gereed zijn. Voor de extra werkzaamheden en externe expertise vragen wij in 2024 een bedrag van € 100.000, voor 2025 een bedrag van € 150.000.

Implementatie Wet digitale toegankelijkheid

-110

0

0

0

Gemeente Zevenaar heeft bij het collegeprogramma het doel gesteld te voldoen aan de wettelijke verplichting digitale toegankelijkheid. Die verplichting houdt in dat Zevenaar de toegankelijkheid van de websites en apps moet verbeteren. Daarnaast is digitale toegankelijkheid belangrijk om volledige uitvoering te geven aan onze dienstverlening zoals opgenomen in het coalitieakkoord. Binnen onze ambtelijke organisatie moeten medewerkers en communicatiespecialisten handvatten krijgen om documenten dusdanig op te stellen, dat deze aan de toegankelijkheidseisen voldoen. We zijn verplicht periodiek toegankelijkheidsonderzoeken voor onze websites en mobiele applicaties uit te voeren. Bij het stellen van de doelen is geen budget aangevraagd en gealloceerd. We zijn nu zover dat we een plan van aanpak hebben hoe dit doel zo effectief als mogelijk te bereiken en hebben we inzicht in de middelen die we hiervoor nodig hebben. In 2024 leiden we medewerkers breed in de organisatie op in het opstellen van documenten conform toegankelijkheidseisen, waardoor nieuwe content direct aan de eisen voldoet. Daarnaast pakken we de verbeterpunten uit de eerste reeks toegankelijkheidsonderzoeken op, zodat ook de huidige content aan de eisen voldoet. Om medewerkers vrij te kunnen spelen voor het volgen van de opleiding, het oppakken van de verbeterpunten hebben we extra ondersteuning van één fte voor de periode van één jaar nodig. Om een goede invulling aan digitale toegankelijkheid te geven, vragen we voor 2024 € 110.000. Dit gebruiken we om tijdelijk één extra fte in te huren, de verplichte toegankelijkheidsonderzoeken uit te voeren en het opleiden van medewerkers voor het schrijven van stukken conform toegankelijkheidseisen.

Meegroeien opleidingsbudgetten

-25

-50

-50

-50

In de meerjarenbegroting 2023-2026 is als gevolg van nieuw beleid en aanpassing van taken nieuwe ambtelijke formatie beschikbaar gesteld. De nieuw aan te trekken medewerkers faciliteren we met gerichte opleidingen, coaching en ontwikkeling. Ons aantrekkelijk werkgeverschap is gebaseerd op de thema's ,binden, boeien, groeien en loslaten. Een opleidingsbudget van € 1.000 per medewerker is een goed gemiddelde voor gemeentelijke organisaties. Na de verhoging zitten we rond dit landelijk gemiddelde. Dit betekent een verhoging van € 25.000 in 2024 en een verhoging van € 25.000 in 2025.   

Onderhoud rijksmonument Schipperspoort Lobith

-7

0

0

0

De Schipperspoort in Lobith is gemeentelijk eigendom en een rijksmonument. Uit een rapport van de Monumentenwacht komt naar voren dat dringend onderhoud nodig is. De verwachte kosten hiervoor bedragen € 7.000.

Ontvlechting en professionalisering inkoop

-96

-154

-58

-58

Een deel van de doelstellingen die wij als gemeente willen realiseren is afhankelijk van een goed inkoopbeleid. Daarnaast is mede in het kader van de rechtmatigheid de afgelopen jaren geconstateerd dat het aanbestedingsproces verbetering behoeft. Op basis hiervan zijn wij tot de conclusie gekomen dat de huidige inrichting onze doelstellingen niet optimaal ondersteunt. Om de basis te versterken en zo de doelstellingen van Zevenaar op verschillende vlakken, inclusief aanverwante opgaven als duurzaamheid en SROI te verbeteren, willen wij de inkoopfunctie intern fundamenteel anders inrichten. De inkoopsamenwerking binnen de SdL beëindigen wij en richten de inkoop fundamenteel anders in binnen onze eigen organisatie. Voor het verwezenlijken van deze overgang en het borgen van met name het strategisch inkoop, contract- en leveranciersmanagement zijn incidentele middelen voor 2024 en 2025 benodigd. Met ingang van 2025 is 0,6 fte structurele formatie extra benodigd.

Parkeeronderzoek

-20

0

-20

0

Een parkeeronderzoek is een middel om een goed beeld te krijgen (en houden) van de parkeersituatie op straat. Daarbij is het herhalen van zo’n onderzoek van belang om beeld te krijgen van de effecten van bepaalde maatregelen/ontwikkelingen (bijv. digitalisering van vergunningen, herontwikkeling, extra woningbouw etc.). Het geeft een goed inzicht en mogelijkheid tot datagericht werken. Daarnaast komen er steeds meer meldingen binnen over een “te hoge parkeerdruk in mijn buurt”. Om dit soort meldingen beter te kunnen beoordelen én voor inzicht in het effect van de genoemde maatregelen/ontwikkelingen, vragen wij budget aan voor het uitvoeren van een groot parkeeronderzoek door een externe partij. Het laatste parkeeronderzoek stamt uit 2021, een periode waarover nog onduidelijk is wat precies de invloed van de coronapandemie is geweest. Met een nieuw parkeeronderzoek in 2024 wordt inzichtelijk en met data onderbouwd waar de problematiek zit, kan er gedegen gereageerd worden op meldingen, maar krijgen we bijvoorbeeld ook inzicht in het effect van de digitalisering van de parkeervergunningen. Het wordt duidelijk waar de parkeerproblematiek zich wel/niet afspeelt, en of er trends zichtbaar zijn. Dit onderzoek willen wij in 2024 uitvoeren en in 2026 herhalen. De benodigde kosten hiervoor bedragen € 20.000 in 2024 en € 20.000 in 2026.

Raadzaal - apparatuur

0

0

-10

-10

De apparatuur in combinatie met de microfoons in de raadzaal is verouderd. Reserveonderdelen zijn niet meer verkrijgbaar. De huidige apparatuur is tien jaar oud. Daarnaast biedt een nieuw discussiesysteem ook nieuwe functionaliteiten. In combinatie met vergadermanagement kunnen raadsleden digitaal stemmen. Het voorstel is om in 2025 tot vervanging over te gaan. Het geraamde investeringsbedrag is € 100.000, met een jaarlijkse afschrijving van € 10.000.

Softwareapplicatie buitendienst

-25

-25

-25

-25

Door de aanschaf van een nieuw softwarepakket (Werkwijzer) krijgen medewerkers in de buitendienst op kaartniveau werkinstructies. Dit vereenvoudigt de aansturing en werkt kwaliteitsverhogend. De kosten voor het abonnement en de benodigde licenties bedragen € 25.000. Dit brengen wij ten laste van het begrotingsresultaat.

Subsidie NME Kunstwerk!

0

0

50

100

In het kader van de overname van de NME activiteiten aan Kunstwerk! is voor de duur van vier jaar financiële zekerheid geboden. Deze periode eindigt aan het einde van schooljaar 2025-2026, dus per 1 juli 2026. De einddatum was nog niet financieel verwerkt.  

Uitbreiding verkeersregelinstallaties

-7

-7

-7

-7

In 2023 wordt een verkeersregelinstallatie geplaatst bij de kruising 7Poort/Mega. Dit leidt vanaf 2024 tot een stijging van de onderhouds- en elektriciteitskosten van € 7.000.

Versterken I-organisatie

-75

-157

-157

-157

Om een goede vertaling te kunnen maken van gemeentelijke vraagstukken naar ICT-oplossingen en dus de dienstverlening naar burgers en bedrijven te verbeteren is het noodzakelijk dat we onze I-organisatie verder verstevigen en dichtbij het primaire proces van het sociale en fysieke domein organiseren. Voor de verdere digitalisering van het fysieke domein en met name om de opgave op het gebied van integraal inrichten en beheer van onze openbare ruimte waar te kunnen maken, dient het applicatielandschap gemoderniseerd, geharmoniseerd en actief beheerd worden. Voor deze verdere professionaliseringsslag voeren we structurele formatie op voor het functioneel beheer van deze applicaties.  

3. Nieuw beleid

Aanpassing budgetten schuldhulpverlening

-16

-16

-16

-16

Ter bevordering en ondersteuning voor inwoners met een schuldenproblematiek willen we gebruik maken van de diensten van 'SchuldHulpmaatje' ter ondersteuning van de vroegsignalering. Voor deze nieuwe subsidierelatie is structureel een bedrag nodig van € 7.500. Om de doorontwikkeling van de huidige schuldhulpverlening en vroegsignalering te bevorderen gaan we ons aansluiten bij de NVVK (jaarlijkse kosten € 6.900). Deze branchevereniging is sinds 1932 de grootste branchevereniging voor schuldhulpverlening en financiële dienstverlening. Aangesloten zijn zorgt voor borging van de bestaande pijlers van de NVVK, zoals gedragscodes en modules, kwaliteit en convenanten en zijn daarmee structureel van aard.
Daarnaast is het wenselijk aan te sluiten op het 'Schuldenknooppunt' waarvoor jaarlijks € 1.500 nodig is. Dit maakt dat er via één centraal knooppunt door schuldhulpverleners en schuldeisers digitaal gecommuniceerd kan worden. Dit versnelt en vergemakkelijkt de schuldhulpverlening aan onze inwoners.

Beregeningsinstallatie sportterreinen

-23

12

12

12

De huidige energiecrisis en daarmee de hoge energieprijzen brengen uitdagingen met zich mee voor de sportaanbieders in onze gemeente. In de brief van 17 oktober 2022 verzocht Ataro de toenmalige gemeenteraad om naast de investering in ledverlichting ook te investeren in automatische beregeningsinstallaties van de natuurvelden. In het raadsvoorstel 'verduurzaming buitensportaccommodaties' hebben wij dit nader toegelicht.
De kosten voor de plaatsing van de beregeningsinstallaties bedragen € 330.000. Dit valt uiteen in € 307.000 voor de aanschaf van de beregeningsinstallaties en € 23.000 implementatiebudget voor Ataro. Deze bedragen zijn inclusief de kostprijsverhogende btw en de compensatie SPUK die we deels ontvangen.
Voor de aanschaf van de beregeningsinstallaties vormen we een investeringsbudget. Ter dekking van de afschrijvingslasten die hieruit voortkomen vormen we een bestemmingsreserve 'afschrijvingslasten beregeningsinstallatie'. De eenmalige storting in deze reserve (€ 307.000) onttrekken we in 2024 uit de algemene reserve. Voor de genoemde € 23.000 willen we een bijdrage aan Ataro verstrekken. Deze eenmalige last brengen we in 2024 ten laste van het begrotingsresultaat. Tenslotte dalen de structurele lasten vanaf 2025 met € 32.000 door de efficiëntieslag die we hiermee maken. Dit zorgt o.a. voor een daling van de bijdrage aan Ataro. Bovenstaande leidt in 2024 tot een incidenteel nadeel van € 23.000 en vanaf 2025 tot een structureel voordeel van € 32.000.

Gemeentelijke bijdrage vier molens

-8

-8

-8

-8

Per 2024 komt de provinciale subsidie van € 2.000 per molen voor de instandhouding van monumentale molens te vervallen.
De vier rijksmonumentale molens (twee in gemeentelijk eigendom en twee in particulier eigendom) in de gemeente Zevenaar worden goed onderhouden. Dit willen we zo houden. Omdat de instandhouding van molens zeer kostbaar is en achterstallig onderhoud tot hoge herstelkosten leidt, is het wenselijk dat de vervallen provinciale subsidie wordt gecompenseerd. Het gaat in totaal om een structureel bedrag van € 8.000.

Hondenterreinen en afvalbakken

0

0

-15

-15

Het hondenbeleid willen we harmoniseren. Er zijn nu verschillende hondenuitlaatvoorzieningen in de kernen van de gemeente met verschillende regels. We gaan een helder en eenduidig beleid formuleren waarbij het uitgangspunt is dat de eigenaar en houder van de hond overal binnen de bebouwde kom de uitwerpselen opruimt. Om de uitwerpselen weg te kunnen gooien plaatsen we ruim honderd afvalbakken extra in de openbare ruimte. Daarnaast bieden we ruimte voor het los laten lopen van honden binnen de bebouwde kom. Hiervoor gaan we omheinde hondenlosloopterreinen aanbrengen. We betrekken in 2024 de bewoners bij het vaststellen van de geschikte locaties voor de afvalbakken en hondenlosloopterreinen. Om dit te kunnen realiseren vragen wij een investeringsbudget van € 60.000 voor de afvalbakken en € 140.000 voor de hondenlosloopterreinen. Voor de hondenlosloopterreinen hanteren we een afschrijvingstermijn van 15 jaar. De afschrijvingslasten vanaf 2026 bedragen € 13.000. Daarnaast hebben we € 2.000 geraamd voor de jaarlijkse vervanging van de afvalbakken. Dit brengen we ten laste van het begrotingsresultaat.
Daarnaast stijgen de kosten voor het ledigen van de afvalbakken voor de RDL. Wij hebben dan ook vanaf 2026 de doorbelasting vanuit de RDL verhoogd. Dit verrekenen we binnen de afvalstoffenheffing en is daarmee budgettair neutraal.

Ondersteuning dorpsraden voor de uitwerking van dorpsplannen

-100

-100

0

0

De afgelopen jaren is vanuit de verschillende dorpsraden intensief gewerkt aan de totstandkoming van een dorpsplan. Dorps- en wijkplannen zijn gericht op het versterken van de leefbaarheid, het beschikbaar hebben van passende (woon)voorzieningen, het kunnen voorzien in de (toekomstige) zorgbehoefte, het borgen van cultuur en recreatieve voorzieningen en verder alle andere zaken die daaraan bijdragen. Alles met als doel de sociale structuur en vitaliteit in de kernen te behouden en te versterken.
Enkele dorpen hebben al een mooie aanzet gegeven om te komen tot een plan wat aan deze wens voldoet. Om de dorpsplannen verder uit te werken is echter professionele ondersteuning vanuit de gemeentelijke organisatie gewenst. Voor de uitwerking van één dorpsplan wordt een bedrag geraamd van € 50.000.
Uitgaande van de uitwerking van twee dorpsplannen per jaar vragen wij uw raad om voor de jaren 2024 en 2025 € 100.000 per jaar beschikbaar te stellen. Na twee jaar volgt een evaluatie. Op basis van de evaluatie bekijken we of aanvullende middelen nodig zijn voor de dan nog te realiseren dorps-/wijkplannen.

Onderwijshuisvesting

0

0

-63

-63

Om de ontwikkeling van twee locaties basisscholen, IKC's en een gymzaal te realiseren zijn aanvullende middelen nodig. In een eerste voorlopige indicatie gaan we uit van tekort van € 2,5 miljoen. Dit leidt tot een stijging va de afschrijvingslasten van € 63.000.

Opstellen Lokale Ontwikkelstrategie

-110

-55

-55

-55

In het kader van een (Europese) subsidieregeling die is bedoeld voor projecten gericht op het versterken van het landelijke gebied (LEADER 2023-2027) is bestuurlijk commitment uitgesproken om medewerking te verlenen aan de totstandkoming van een Lokale Ontwikkelstrategie voor de vijf gemeenten in de Liemers. Het bedrag aan cofinanciering dat hier tegenover moet staan voor de gemeente Zevenaar bedraagt eenmalig € 274.500. Dit is voor de duur van vijf jaar jaarlijks € 55.000 waarbij opgemerkt wordt dat op z'n vroegst eind 2023 gestart kan worden met de uitvoering. Om die reden is het bedrag dat voor 2023 nodig is in 2024 geraamd is.

Subsidie Kinderboerderij Pannerden

-25

0

0

0

De stichting Kinderboerderij Pannerden heeft incidenteel subsidie aangevraagd voor vernieuwing van het kippenhok en opslaghok. De stichting beschikt, door de stijgende kosten, niet over eigen middelen/reserves. Dit leidt tot een incidenteel nadeel van € 25.000.

Subsidie Schoolmaatschappelijk werk

-100

-160

0

0

Vanaf 2022 financieren we vanuit tijdelijke rijksmiddelen (NPO Coronamiddelen) het schoolmaatschappelijk werk op de basisscholen en het voortgezet onderwijs (Liemers College). De schoolmaatschappelijk werker geeft laagdrempelig advies aan ouders en leerlingen bij psychosociale problemen in de thuissituatie met de insteek dat ouders en leerlingen vaak na een paar gesprekken weer verder kunnen en zwaardere jeugdzorg daarna niet nodig is. Het komende jaar gaan wij met onze uitvoeringsorganisatie stichting Santé Partners in gesprek over de manier om het veronderstelde effect meetbaar te maken.
We vinden het belangrijk het schoolmaatschappelijk werk de komende jaren te blijven ondersteunen. Vanuit NPO-middelen is er niet voldoende budget beschikbaar en de looptijd is tot 1 augustus 2025. Daarom is het voorstel om voor 2024 en 2025 voor een deel van de totale jaarlijkse kosten (van € 231.000) een bedrag op te nemen in de meerjarenbegroting. In 2023 gaan wij met de schoolbesturen in gesprek om te onderzoeken of wij de kosten voor de inzet van schoolmaatschappelijk werk middels cofinanciering kunnen bekostigen in de toekomst.

Verder digitaliseren dienstverlening

-70

0

0

0

In 2024 gaan we een stap verder met realiseren van het door u vastgestelde doel “we breiden onze online dienstverlening uit”. In een eerder stadium zijn hiervoor nog geen middelen aangevraagd omdat we nog geen plan van aanpak hadden. Inmiddels zijn we zover. We starten met het inventariseren en prioriteren van alle producten/dienstverleningsprocessen. Dienstverleningsprocessen die al omschreven zijn, verbeteren we middels een klantreis waarbij de klant betrokken wordt. Dit geeft ons de inzichten die we nodig hebben om aan te sluiten bij de landelijke tendens en de verwachting van de klant om meer in te zetten op Omnichannel. Omnichannel wil zeggen dat dezelfde informatie via alle dienstverleningskanalen beschikbaar is. De klant kan op deze manier zijn zaken nog beter online regelen en de voortgang volgen én blijven andere kanalen beschikbaar voor klanten die online hun zaken niet kunnen regelen. De andere processen beschrijven we en maken we klantgericht en efficiënt door stappen zonder toegevoegde waarde te elimineren. We pakken beide methodieken op met eigen medewerkers die we hiervoor opleiden in 2024 en gaan we met de eerste processen aan de slag. Om de werkmethodiek te borgen, nemen we de organisatie op een motiverende manier mee.
De ervaring die we met deze eerste processen opdoen in 2024, stelt ons in staat een inschatting te maken welke middelen we in 2025 en verder nodig hebben. Hiermee komen we bij u terug. Voor 2024 vragen we om € 70.000. Dit bedrag wordt gebruikt om een “Lean-team” op te leiden, medewerkers op te leiden voor het uitvoeren van klantreizen en het verder digitaliseren van de dienstverlening.

Verkeerskundig onderzoek aansluiting snelfietsroute F12 (Arnhem-Zevenaar) op F18 (Zevenaar-Didam-Doetinchem) en F3 (Zevenaar-Babberich-Elten-Emmerich)

-20

0

0

0

De gemeente Zevenaar heeft de ambitie om samen met de partners Stadt Emmerich am Rhein, gemeente Montferland, gemeente Doetinchem, 8rhk ambassadeurs (Regio Achterhoek) en Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen een dekkend netwerk van snelle fietsverbindingen in de grensregio te realiseren. Het project “verkeerskundig onderzoek grensoverschrijdende snelle fietsverbinding Zevenaar-Doetinchem-Emmerich” stelt zich concreet ten doel een verkeerskundig onderzoek uit te voeren naar de ontwikkeling van een toekomstbestendige snelle fietsroute in de driehoek Doetinchem-Zevenaar-Emmerich. Voor Zevenaar wordt de bijdrage in de kosten geraamd op € 20.000 in 2024.

Totaal mutaties

-3.916

-3.812

-3.379

-3.337

tableCell44

tableCell45

tableCell46

tableCell47

TOELICHTING RESERVEMUTATIES

Reservemutaties (bedragen x € 1.000)

Begroting    2024

Begroting    2025

Begroting    2026

Begroting    2027

3. Nieuw beleid

Beregeningsinstallatie sportterreinen

0

20

20

20

De huidige energiecrisis en daarmee de hoge energieprijzen brengen uitdagingen met zich mee voor de sportaanbieders in onze gemeente. In de brief van 17 oktober 2022 verzocht Ataro de toenmalige gemeenteraad om naast de investering in ledverlichting ook te investeren in automatische beregeningsinstallaties van de natuurvelden. In het raadsvoorstel 'verduurzaming buitensportaccommodaties' hebben wij dit nader toegelicht.
De kosten voor de plaatsing van de beregeningsinstallaties bedragen € 330.000. Dit valt uiteen in € 307.000 voor de aanschaf van de beregeningsinstallaties en € 23.000 implementatiebudget voor Ataro. Deze bedragen zijn inclusief de kostprijsverhogende btw en de compensatie SPUK die we deels ontvangen.
Voor de aanschaf van de beregeningsinstallaties vormen we een investeringsbudget. Ter dekking van de afschrijvingslasten die hieruit voortkomen vormen we een bestemmingsreserve 'afschrijvingslasten beregeningsinstallatie'. De eenmalige storting in deze reserve (€ 307.000) onttrekken we in 2024 uit de algemene reserve. Voor de genoemde € 23.000 willen we een bijdrage aan Ataro verstrekken. Deze eenmalige last brengen we in 2024 ten laste van het begrotingsresultaat. Tenslotte dalen de structurele lasten vanaf 2025 met € 32.000 door de efficiëntieslag die we hiermee maken. Dit zorgt o.a. voor een daling van de bijdrage aan Ataro. Bovenstaande leidt in 2024 tot een incidenteel nadeel van € 23.000 en vanaf 2025 tot een structureel voordeel van € 32.000.

Totaal reservemutaties

0

20

20

20

Deze pagina is gebouwd op 05/19/2023 10:49:57 met de export van 05/19/2023 10:29:37