Het Watertakenplan 2022-2026 Het Watertakenplan De Liemers (WTP) 2022-2026 is een integraal beleidsplan voor stedelijk water, riolering en zuivering voor de regio Liemers. In dit plan hebben de drie Liemerse waterorganisaties en waterschap Rijn en IJssel hun beleid en plannen verwoord voor hun watertaken. Dat zijn de gemeentelijke zorgplichten voor afvalwater, hemelwater en grondwater en de waterschapstaken voor zuivering en waterhuishouding in het stedelijk gebied. Deze taken zijn onderling sterk met elkaar verweven. Door hierin gezamenlijk op te trekken, worden kwaliteit, duurzaamheid en doelmatigheid geborgd voor zowel de korte als de lange termijn. Dit is op 21 september 2022 door de raad vastgesteld. In de komende jaren wordt gefaseerd uitvoering gegeven aan het plan. RES Groene Metropool Regio Arnhem Nijmegen Uitvoeringsplan voor de RES (Circulaire regio) Het uitvoeringsplan (UVP) Regionale Energiestrategie (RES) Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is geactualiseerd. Hierin is afgesproken hoe we de komende jaren gaan samenwerken, hoe we komen tot uitvoering van de RES 1.0 en op welk niveau (lokaal, bovenlokaal, regionaal of bovenregionaal). Het is een kompas voor alle deelnemers aan deze RES en voor het regionaal projectteam RES. Het bouwt voort op het UVP dat in het voorjaar in 2022 akkoord is bevonden door het vorig Bestuurlijk Platform Circulaire Regio. Met dit geactualiseerde UVP wordt invulling gegeven aan een aantal nieuwe ontwikkelingen en de beschikbare financiële middelen. Hierbij is uitgegaan van een jaarlijkse Rijksbijdrage, een jaarlijkse bijdrage van € 0,58 per inwoner door gemeenten vanaf 2024 tot en met 2030 en een door de provincie geleverde procesbegeleider warmte in 2023.
Verduurzamen eigen organisatie Gemeente Zevenaar heeft de ambitie en doelstelling om haar eigen organisatie te verduurzamen op verschillende onderdelen zoals eigen vastgoed, energie, inkoop- en aanbesteding, mobiliteit, realisatie en beheer van de openbare ruimte en bewustwording en gedrag. Om invulling aan deze opgave te geven, maakt gemeente Zevenaar gebruik van de CO2-prestatieladder, een methodiek om de CO2-uitstoot te berekenen op basis van diverse kritische prestatie-indicatoren (KPI’s) en vervolgens stapsgewijs deze uitstoot terug te dringen om zo in 2025 – 2026 100% CO2-neutraal te zijn. Wij zetten hierbij in op concrete maatregelen zoals het plaatsen van zonnepanelen op en isoleren van gemeentelijke gebouwen, het toepassen van duurzame materialen bij renovaties, duurzaam en circulair aanbesteden, aansluiten bij een regionale grondstoffenbank voor grond-, weg- en waterbouwmaterialen en stimuleren van energiebesparing en duurzaam vervoer bij medewerkers.
Laadinfrastructuur elektrische auto's Vanuit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) worden gemeenten in het kader van uitvoering van het klimaatakkoord gevraagd een intensivering aan te brengen in het realiseren van publieke, snellaad- en logistieke laadinfrastructuur. Gemeente Zevenaar is voor de uitrol van publieke laadinfrastructuur (met name gericht op elektrisch vervoer van personenauto’s) aangesloten bij de regionale concessie laadinfrastructuur georganiseerd door Gelderland en Overijssel Regionale Agenda Laadinfrastructuur (GO-RAL) en onderzoekt in ditzelfde samenwerkingsverband naar de intensiveringsmogelijkheden van snellaad- en logistieke laadinfrastructuur. Warmtetransitievisie De planning om het proces in de wijken en dorpen van Zevenaar te starten om aardgas vrij te worden is vanwege financiële afwegingen bij de kadernota 2020-2023 getemporiseerd. Er is afgesproken dat vanaf 2023 de verdere uitrol versneld opgepakt gaat worden. Verder worden vanwege landelijke ontwikkelingen andere eisen gesteld aan een warmtetransitievisie, om als Warmteprogramma onderdeel uit te maken van de Omgevingsvisie. De warmtevisie en de planning worden daarvoor in 2023 geactualiseerd. Per (cluster van) dorp(en) of wijk(en) wordt onderzocht wat het beste alternatief voor aardgas is. Deze actualisatie is ook de basis voor de wijk uitvoeringsplannen. Op basis van de actualisatie en onderzoek wordt ook duidelijk hoeveel middelen er nodig zijn. Wij komen hier bij de begroting 2024-2027 op terug. Warmtenetten en gebruik van restwarmte Om de gemeenten meer handvatten te geven in de warmtetransitie, wordt nieuwe wet- en regelgeving ontwikkeld. Eén van de ontwikkelingen is dat warmtenetten in publieke handen moeten zijn. Dit betekent ook wat voor de rol en positie van de gemeente Zevenaar. De voorbereiding daarop loopt nu en rond de zomer 2023 moet daar richting op komen. Wij komen hier bij de begroting 2024-2027 op terug. Op het Gelders Eiland is een businesscase in ontwikkeling voor het gebruik van de restwarmte van de steenfabriek in Spijk. De provincie, de gemeente en andere partijen dragen bij in de kosten van dit onderzoek. Er wordt toegewerkt naar een intentieovereenkomst (eind 2023/begin 2024) om daarna te werken naar een samenwerkingsovereenkomst eind 2025. Nationaal isolatieprogramma Als gemeente Zevenaar vragen wij de specifieke uitkering (SpUk) Lokale Aanpak Isolatie aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Met deze SpUk kunnen en gaan wij eigenaar-bewoners met een energielabel D, E, F of G of vergelijkbare energetische staat en een WOZ-waarde onder de nationale hypotheekgarantie (NHG)-grens van € 429.300 helpen bij het isoleren van hun woning. Echter met de middelen uit deze SpUk kunnen wij slechts een deel van de woningeigenaren helpen. Wij willen meer woningeigenaren helpen bij de isolatie van hun woning om de aanpak daarmee te versnellen en te verruimen. Een voorstel hiervoor met nadere financiële specificering volgt op een later moment. GGD/Volksgezondheid De afgelopen jaren is taakstellend bezuinigd op het budget van de GGD (VGGM). Daarmee is de basiskwaliteit in het gedrang gekomen en kan op onderdelen niet meer aan het wettelijk niveau worden voldaan. Het betreft hier bijvoorbeeld de jeugdgezondheidszorg, milieu en preventie. In regioverband zijn enkele scenario’s besproken die een herstel en borging van de GGD-functie mogelijk maken. De verwachting is dat de functie van de GGD binnen het voorliggende veld evenals binnen de uitvoering van de Omgevingswet eerder groter dan kleiner zal worden, waardoor het gerechtvaardigd is de basiskwaliteit op een goed niveau te krijgen. Daar hoort vanaf 2024 een structurele investering bij van: Bevolkingszorg: 50.000 (was 46.000) GGD: 1.085.000 (was 818.000) JGZ 0-4: 619.000 (was 524.000) |