Wat kost het?
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|
BATEN | ||||||
Baten tot de kadernota | 12.877 | 14.080 | 14.084 | 14.084 | ||
Mutaties baten kadernota | ||||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | 2.000 | 2.600 | 3.100 | ||
Beschermd wonen | 1.200 | 2.000 | 2.600 | 3.100 | ||
Totaal mutaties baten kadernota | 1.200 | 2.000 | 2.600 | 3.100 | ||
Totaal baten na de kadernota | 14.077 | 16.080 | 16.684 | 17.184 | ||
LASTEN | ||||||
Lasten tot de kadernota | 68.013 | 68.231 | 68.437 | 68.464 | ||
Mutaties lasten kadernota | ||||||
1. Autonome ontwikkelingen | 1.806 | 2.630 | 3.225 | 3.643 | ||
Beschermd wonen | 1.200 | 2.000 | 2.600 | 3.100 | ||
Bijdrage BVO DRAN doelgroepenvervoer | -53 | -83 | -58 | 82 | ||
Bijdrage MGR - module WgSW (sociale werkvoorziening) | 600 | 654 | 624 | 402 | ||
Bijdrage MGR - modules inkoop en beheer | 59 | 59 | 59 | 59 | ||
2. Actualisatie bestaand beleid | 712 | 762 | 612 | 612 | ||
Aanvullend subsidie Voedselbank | 6 | 6 | 6 | 6 | ||
Bijdrage Samenwerking de Liemers - programma RSD (regionale sociale dienst) | 606 | 606 | 606 | 606 | ||
Implementatie na aanbesteding applicaties sociaal domein | 100 | 150 | 0 | 0 | ||
3. Nieuw beleid | 216 | 276 | 16 | 16 | ||
Aanpassing budgetten schuldhulpverlening | 16 | 16 | 16 | 16 | ||
Ondersteuning dorpsraden voor de uitwerking van dorpsplannen | 100 | 100 | 0 | 0 | ||
Subsidie Schoolmaatschappelijk werk | 100 | 160 | 0 | 0 | ||
Totaal mutaties lasten kadernota | 2.733 | 3.667 | 3.853 | 4.271 | ||
Totaal lasten na de kadernota | 70.746 | 71.898 | 72.289 | 72.734 | ||
Saldo voor bestemming | -56.669 | -55.818 | -55.605 | -55.550 | ||
Mutaties reserves | ||||||
ONTTREKKINGEN | ||||||
Onttrekkingen tot de kadernota | 24 | 24 | 24 | 24 | ||
Onttrekkingen kadernota | ||||||
Totaal onttrekkingen kadernota | ||||||
Totaal onttrekkingen na de kadernota | 24 | 24 | 24 | 24 | ||
TOEVOEGINGEN | ||||||
Toevoegingen reserves tot de kadernota | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Onttrekkingen kadernota | ||||||
Totaal toevoegingen kadernota | ||||||
Totaal onttrekkingen na de kadernota | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal mutaties reserves | 24 | 24 | 24 | 24 | ||
Saldo na bestemming | -56.644 | -55.794 | -55.581 | -55.526 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Beschermd wonen | 0 | 0 | 0 | 0 |
De verwachting is dat beschermd wonen vanaf 2024 over gaat van de centrum gemeente (Arnhem) naar de regio gemeentes. Uitgangspunt is dat de rijksmiddelen in overeenstemming zijn met de uitgaven zodat het financieel geen gevolgen heeft. We nemen daarom de ramingen aan de baten- en lastenkant budgettair neutraal op. De geraamde bedragen zijn nog onzeker in afwachting van definitieve besluitvorming. | ||||
Bijdrage BVO DRAN doelgroepenvervoer | 53 | 83 | 58 | -82 |
De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de meerjarenbegroting 2024-2027 van de BVO DRAN. De bijdrage in 2024 daalt in totaal met ongeveer € 53.000. De daling van de vervoerskosten komt door een daling van het vervoer. De daling van het vervoer is groter dan de stijging door een hogere indexering van de vervoerskosten (NEA-index van 2,0 naar 13,7%). Bij het vervoer voor Wmo en dagbesteding is de impact van corona nog steeds merkbaar. Bij het jeugdwetvervoer is de daling een gevolg van een daling van het aantal actieve reizigers en ritten in de 2e helft van 2022. | ||||
Bijdrage MGR - module WgSW (sociale werkvoorziening) | -600 | -654 | -624 | -402 |
De hogere bijdrage aan de MGR voor de module WgSW heeft betrekking op loonkostenontwikkeling en inflatie (structurele effecten van de gewijzigde begroting 2023 en indexeringen 2024 e.v.). Daarnaast is rekening gehouden met de aangepaste verdeling op basis van het gewijzigde aantal arbeidsjaren per gemeente op 30-10-2022. Dit leidt tot een nadeel van € 600.000 aflopend naar € 402.000 in 2027. | ||||
Bijdrage MGR - modules inkoop en beheer | -59 | -59 | -59 | -59 |
De bijdrage voor 2024 e.v. jaren is gebaseerd op de meerjarenraming van de gemeenschappelijke regeling voor de modules inkoop en beheer. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Aanvullend subsidie Voedselbank | -6 | -6 | -6 | -6 |
De stichting Voedselbank Zevenaar is vanwege de slechte bouwkundige staat, waardoor het niet meer veilig was om vanuit dat pand te werken, verhuisd naar een nieuwe locatie. Voor de hogere huur is extra subsidie nodig om de werkzaamheden te kunnen voortzetten. | ||||
Bijdrage Samenwerking de Liemers - programma RSD (regionale sociale dienst) | -606 | -606 | -606 | -606 |
In de meerjarenbegroting van de gemeenschappelijke regeling 2024-2027 is rekening gehouden met de cao-ontwikkelingen (bijgesteld) van 2023 en de verwachte ontwikkeling voor 2024. Daarnaast is rekening gehouden indexering van de overige lasten, de geactualiseerde dienstverleningsovereenkomst en stijging van de formatie. Voor de gemeente Zevenaar leidt dit tot een nadeel van € 606.000. | ||||
Implementatie na aanbesteding applicaties sociaal domein | -100 | -150 | 0 | 0 |
De huidige basisapplicatie voor het sociaal domein moet opnieuw worden aanbesteed. Dit zal een Europese aanbesteding worden. Wij verwachten dat het totale traject twee jaar in beslag zal nemen. Wij starten in 2024 met de voorbereidingen. De implementatie moet eind 2025 gereed zijn. Voor de extra werkzaamheden en externe expertise vragen wij in 2024 een bedrag van € 100.000, voor 2025 een bedrag van € 150.000. | ||||
3. Nieuw beleid | ||||
Aanpassing budgetten schuldhulpverlening | -16 | -16 | -16 | -16 |
Ter bevordering en ondersteuning voor inwoners met een schuldenproblematiek willen we gebruik maken van de diensten van 'SchuldHulpmaatje' ter ondersteuning van de vroegsignalering. Voor deze nieuwe subsidierelatie is structureel een bedrag nodig van € 7.500. Om de doorontwikkeling van de huidige schuldhulpverlening en vroegsignalering te bevorderen gaan we ons aansluiten bij de NVVK (jaarlijkse kosten € 6.900). Deze branchevereniging is sinds 1932 de grootste branchevereniging voor schuldhulpverlening en financiële dienstverlening. Aangesloten zijn zorgt voor borging van de bestaande pijlers van de NVVK, zoals gedragscodes en modules, kwaliteit en convenanten en zijn daarmee structureel van aard. | ||||
Ondersteuning dorpsraden voor de uitwerking van dorpsplannen | -100 | -100 | 0 | 0 |
De afgelopen jaren is vanuit de verschillende dorpsraden intensief gewerkt aan de totstandkoming van een dorpsplan. Dorps- en wijkplannen zijn gericht op het versterken van de leefbaarheid, het beschikbaar hebben van passende (woon)voorzieningen, het kunnen voorzien in de (toekomstige) zorgbehoefte, het borgen van cultuur en recreatieve voorzieningen en verder alle andere zaken die daaraan bijdragen. Alles met als doel de sociale structuur en vitaliteit in de kernen te behouden en te versterken. | ||||
Subsidie Schoolmaatschappelijk werk | -100 | -160 | 0 | 0 |
Vanaf 2022 financieren we vanuit tijdelijke rijksmiddelen (NPO Coronamiddelen) het schoolmaatschappelijk werk op de basisscholen en het voortgezet onderwijs (Liemers College). De schoolmaatschappelijk werker geeft laagdrempelig advies aan ouders en leerlingen bij psychosociale problemen in de thuissituatie met de insteek dat ouders en leerlingen vaak na een paar gesprekken weer verder kunnen en zwaardere jeugdzorg daarna niet nodig is. Het komende jaar gaan wij met onze uitvoeringsorganisatie stichting Santé Partners in gesprek over de manier om het veronderstelde effect meetbaar te maken. | ||||
Totaal mutaties | -1.533 | -1.667 | -1.253 | -1.171 |