6. Sociaal domein

Wat kost het?

Wat kost het?

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

BATEN

Baten tot de kadernota

12.877

14.080

14.084

14.084

Mutaties baten kadernota

1. Autonome ontwikkelingen

0

2.000

2.600

3.100

Beschermd wonen

1.200

2.000

2.600

3.100

Totaal mutaties baten kadernota

1.200

2.000

2.600

3.100

Totaal baten na de kadernota

14.077

16.080

16.684

17.184

LASTEN

Lasten tot de kadernota

68.013

68.231

68.437

68.464

Mutaties lasten kadernota

1. Autonome ontwikkelingen

1.806

2.630

3.225

3.643

Beschermd wonen

1.200

2.000

2.600

3.100

Bijdrage BVO DRAN doelgroepenvervoer

-53

-83

-58

82

Bijdrage MGR - module WgSW (sociale werkvoorziening)

600

654

624

402

Bijdrage MGR - modules inkoop en beheer

59

59

59

59

2. Actualisatie bestaand beleid

712

762

612

612

Aanvullend subsidie Voedselbank

6

6

6

6

Bijdrage Samenwerking de Liemers - programma RSD (regionale sociale dienst)

606

606

606

606

Implementatie na aanbesteding applicaties sociaal domein

100

150

0

0

3. Nieuw beleid

216

276

16

16

Aanpassing budgetten schuldhulpverlening

16

16

16

16

Ondersteuning dorpsraden voor de uitwerking van dorpsplannen

100

100

0

0

Subsidie Schoolmaatschappelijk werk

100

160

0

0

Totaal mutaties lasten kadernota

2.733

3.667

3.853

4.271

Totaal lasten na de kadernota

70.746

71.898

72.289

72.734

Saldo voor bestemming

-56.669

-55.818

-55.605

-55.550

Mutaties reserves

ONTTREKKINGEN

Onttrekkingen tot de kadernota

24

24

24

24

Onttrekkingen kadernota

Totaal onttrekkingen kadernota

Totaal onttrekkingen na de kadernota

24

24

24

24

TOEVOEGINGEN

Toevoegingen reserves tot de kadernota

0

0

0

0

Onttrekkingen kadernota

Totaal toevoegingen kadernota

Totaal onttrekkingen na de kadernota

0

0

0

0

Totaal mutaties reserves

24

24

24

24

Saldo na bestemming

-56.644

-55.794

-55.581

-55.526

tableCell49

tableCell50

tableCell51

tableCell52

tableCell44

tableCell45

tableCell46

tableCell47

TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN

tableCell39

tableCell40

tableCell41

tableCell42

Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting    2024

Begroting    2025

Begroting    2026

Begroting    2027

1. Autonome ontwikkelingen

Beschermd wonen

0

0

0

0

De verwachting is dat beschermd wonen vanaf 2024 over gaat van de centrum gemeente (Arnhem) naar de regio gemeentes. Uitgangspunt is dat de rijksmiddelen in overeenstemming zijn met de uitgaven zodat het financieel geen gevolgen heeft.  We nemen daarom de ramingen aan de baten- en lastenkant budgettair neutraal op. De geraamde bedragen zijn nog onzeker in afwachting van definitieve besluitvorming.

Bijdrage BVO DRAN doelgroepenvervoer

53

83

58

-82

De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de meerjarenbegroting 2024-2027 van de BVO DRAN. De bijdrage in 2024 daalt in totaal met ongeveer € 53.000. De daling van de vervoerskosten komt door een daling van het vervoer. De daling van het vervoer is groter dan de stijging door een hogere indexering van de vervoerskosten (NEA-index van 2,0 naar 13,7%). Bij het vervoer voor Wmo en dagbesteding is de impact van corona nog steeds merkbaar. Bij het jeugdwetvervoer is de daling een gevolg van een daling van het aantal actieve reizigers en ritten in de 2e helft van 2022.
In 2027 wordt het nieuwe jaar aan de begroting toegevoegd. De kosten stijgen ten opzichte van 2026 vanwege de reguliere jaarlijkse groei (Wmo en dagbesteding 5% en jeugdwetvervoer 15%) en de indexering (2%). Daarnaast worden de kosten voor zero emissie die tot medio 2026 waren verlaagd naar 0% (Wmo) en 7,5% (dagbesteding en jeugd) vanaf 2027 weer begroot op 5% en 15%.  

Bijdrage MGR - module WgSW (sociale werkvoorziening)

-600

-654

-624

-402

De hogere bijdrage aan de MGR voor de module WgSW heeft betrekking op loonkostenontwikkeling en inflatie (structurele effecten van de gewijzigde begroting 2023 en indexeringen 2024 e.v.). Daarnaast is rekening gehouden met de aangepaste verdeling op basis van het gewijzigde aantal arbeidsjaren per gemeente op 30-10-2022. Dit leidt tot een nadeel van € 600.000 aflopend naar € 402.000 in 2027.

Bijdrage MGR - modules inkoop en beheer

-59

-59

-59

-59

De bijdrage voor 2024 e.v. jaren is gebaseerd op de meerjarenraming van de gemeenschappelijke regeling voor de modules inkoop en beheer.
De bijdrage aan de MGR voor deze modules wordt naar boven bijgesteld met € 59.000. Deze stijging wordt volledig veroorzaakt door de loonkostenontwikkeling (CAO).

2. Actualisatie bestaand beleid

Aanvullend subsidie Voedselbank

-6

-6

-6

-6

De stichting Voedselbank Zevenaar is vanwege de slechte bouwkundige staat, waardoor het niet meer veilig was om vanuit dat pand te werken, verhuisd naar een nieuwe locatie. Voor de hogere huur is extra subsidie nodig om de werkzaamheden te kunnen voortzetten.

Bijdrage Samenwerking de Liemers - programma RSD (regionale sociale dienst)

-606

-606

-606

-606

In de meerjarenbegroting van de gemeenschappelijke regeling 2024-2027 is rekening gehouden met de cao-ontwikkelingen (bijgesteld) van 2023 en de verwachte ontwikkeling voor 2024. Daarnaast is rekening gehouden indexering van de overige lasten, de geactualiseerde dienstverleningsovereenkomst en stijging van de formatie. Voor de gemeente Zevenaar leidt dit tot een nadeel van € 606.000.
In de raming is nog geen rekening gehouden met de nieuwe bestuurlijke opdracht van de RSD (waarvoor in de periode 2024-2026 jaarlijks een extra budget nodig is van € 203.000) die in het najaar van 2023 aan de raden wordt voorgelegd.

Implementatie na aanbesteding applicaties sociaal domein

-100

-150

0

0

De huidige basisapplicatie voor het sociaal domein moet opnieuw worden aanbesteed. Dit zal een Europese aanbesteding worden. Wij verwachten dat het totale traject twee jaar in beslag zal nemen. Wij starten in 2024 met de voorbereidingen. De implementatie moet eind 2025 gereed zijn. Voor de extra werkzaamheden en externe expertise vragen wij in 2024 een bedrag van € 100.000, voor 2025 een bedrag van € 150.000.

3. Nieuw beleid

Aanpassing budgetten schuldhulpverlening

-16

-16

-16

-16

Ter bevordering en ondersteuning voor inwoners met een schuldenproblematiek willen we gebruik maken van de diensten van 'SchuldHulpmaatje' ter ondersteuning van de vroegsignalering. Voor deze nieuwe subsidierelatie is structureel een bedrag nodig van € 7.500. Om de doorontwikkeling van de huidige schuldhulpverlening en vroegsignalering te bevorderen gaan we ons aansluiten bij de NVVK (jaarlijkse kosten € 6.900). Deze branchevereniging is sinds 1932 de grootste branchevereniging voor schuldhulpverlening en financiële dienstverlening. Aangesloten zijn zorgt voor borging van de bestaande pijlers van de NVVK, zoals gedragscodes en modules, kwaliteit en convenanten en zijn daarmee structureel van aard.
Daarnaast is het wenselijk aan te sluiten op het 'Schuldenknooppunt' waarvoor jaarlijks € 1.500 nodig is. Dit maakt dat er via één centraal knooppunt door schuldhulpverleners en schuldeisers digitaal gecommuniceerd kan worden. Dit versnelt en vergemakkelijkt de schuldhulpverlening aan onze inwoners.

Ondersteuning dorpsraden voor de uitwerking van dorpsplannen

-100

-100

0

0

De afgelopen jaren is vanuit de verschillende dorpsraden intensief gewerkt aan de totstandkoming van een dorpsplan. Dorps- en wijkplannen zijn gericht op het versterken van de leefbaarheid, het beschikbaar hebben van passende (woon)voorzieningen, het kunnen voorzien in de (toekomstige) zorgbehoefte, het borgen van cultuur en recreatieve voorzieningen en verder alle andere zaken die daaraan bijdragen. Alles met als doel de sociale structuur en vitaliteit in de kernen te behouden en te versterken.
Enkele dorpen hebben al een mooie aanzet gegeven om te komen tot een plan wat aan deze wens voldoet. Om de dorpsplannen verder uit te werken is echter professionele ondersteuning vanuit de gemeentelijke organisatie gewenst. Voor de uitwerking van één dorpsplan wordt een bedrag geraamd van € 50.000.
Uitgaande van de uitwerking van twee dorpsplannen per jaar vragen wij uw raad om voor de jaren 2024 en 2025 € 100.000 per jaar beschikbaar te stellen. Na twee jaar volgt een evaluatie. Op basis van de evaluatie bekijken we of aanvullende middelen nodig zijn voor de dan nog te realiseren dorps-/wijkplannen.

Subsidie Schoolmaatschappelijk werk

-100

-160

0

0

Vanaf 2022 financieren we vanuit tijdelijke rijksmiddelen (NPO Coronamiddelen) het schoolmaatschappelijk werk op de basisscholen en het voortgezet onderwijs (Liemers College). De schoolmaatschappelijk werker geeft laagdrempelig advies aan ouders en leerlingen bij psychosociale problemen in de thuissituatie met de insteek dat ouders en leerlingen vaak na een paar gesprekken weer verder kunnen en zwaardere jeugdzorg daarna niet nodig is. Het komende jaar gaan wij met onze uitvoeringsorganisatie stichting Santé Partners in gesprek over de manier om het veronderstelde effect meetbaar te maken.
We vinden het belangrijk het schoolmaatschappelijk werk de komende jaren te blijven ondersteunen. Vanuit NPO-middelen is er niet voldoende budget beschikbaar en de looptijd is tot 1 augustus 2025. Daarom is het voorstel om voor 2024 en 2025 voor een deel van de totale jaarlijkse kosten (van € 231.000) een bedrag op te nemen in de meerjarenbegroting. In 2023 gaan wij met de schoolbesturen in gesprek om te onderzoeken of wij de kosten voor de inzet van schoolmaatschappelijk werk middels cofinanciering kunnen bekostigen in de toekomst.

Totaal mutaties

-1.533

-1.667

-1.253

-1.171

Deze pagina is gebouwd op 05/19/2023 10:49:57 met de export van 05/19/2023 10:29:37