Wat kost het?
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|
BATEN | ||||||
Baten tot de kadernota | 265 | 265 | 265 | 265 | ||
Mutaties baten kadernota | ||||||
Totaal mutaties baten kadernota | ||||||
Totaal baten na de kadernota | 265 | 265 | 265 | 265 | ||
LASTEN | ||||||
Lasten tot de kadernota | 6.680 | 6.604 | 6.472 | 6.700 | ||
Mutaties lasten kadernota | ||||||
1. Autonome ontwikkelingen | 5 | 74 | 74 | 74 | ||
Areaaluitbreiding de Bem en de Tol | 0 | 69 | 69 | 69 | ||
Bijdrage Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
2. Actualisatie bestaand beleid | 27 | 7 | 27 | 7 | ||
Parkeeronderzoek | 20 | 0 | 20 | 0 | ||
Uitbreiding verkeersregelinstallaties | 7 | 7 | 7 | 7 | ||
3. Nieuw beleid | 20 | 0 | 0 | 0 | ||
Verkeerskundig onderzoek aansluiting snelfietsroute F12 (Arnhem-Zevenaar) op F18 (Zevenaar-Didam-Doetinchem) en F3 (Zevenaar-Babberich-Elten-Emmerich) | 20 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal mutaties lasten kadernota | 52 | 81 | 101 | 81 | ||
Totaal lasten na de kadernota | 6.731 | 6.685 | 6.573 | 6.782 | ||
Saldo voor bestemming | -6.466 | -6.420 | -6.308 | -6.516 | ||
Mutaties reserves | ||||||
ONTTREKKINGEN | ||||||
Onttrekkingen tot de kadernota | 198 | 119 | 33 | 33 | ||
Onttrekkingen kadernota | ||||||
Totaal onttrekkingen kadernota | ||||||
Totaal onttrekkingen na de kadernota | 198 | 119 | 33 | 33 | ||
TOEVOEGINGEN | ||||||
Toevoegingen reserves tot de kadernota | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Onttrekkingen kadernota | ||||||
Totaal toevoegingen kadernota | ||||||
Totaal onttrekkingen na de kadernota | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal mutaties reserves | 198 | 119 | 33 | 33 | ||
Saldo na bestemming | -6.268 | -6.302 | -6.274 | -6.483 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Areaaluitbreiding de Bem en de Tol | 0 | -69 | -69 | -69 |
De deelgrondexploitaties de Bem en de Tol zijn voor een groot deel woonrijp gemaakt. Wij verwachten dat deze in 2023/2024 gesloten worden. Hierdoor stijgen de onderhoudskosten vanaf 2025. Voor wegen gaat het om € 69.000, waarvan € 55.000 gestort wordt in de voorziening groot onderhoud wegen en € 14.000 voor de klein onderhoudskosten. Voor openbaar groen gaat het om € 40.000. Tenslotte stijgt de benodigde personele capaciteit van openbare werken met € 121.000. Deze wijzigingen leiden tot een nadelig resultaat van € 230.000. | ||||
Bijdrage Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen | -5 | -5 | -5 | -5 |
De inwonerbijdrage voor 2024 voor het regiobureau en de vijf opgaven bedraagt € 8,55. Dit is een stijging van € 1,08 ten opzichte van de inwonersbijdrage zoals in de begroting 2023 voorzien. Deels wordt deze stijging veroorzaakt door toepassing van indexering (€ 0,50 per inwoner) en deels door een bijdrage voor de Regionale Energie Strategie 2023-2030 (RES) (€ 0,58 per inwoner). De bijdrage voor de RES dekken wij uit de middelen van de specifieke uitkering "Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid. Hierdoor is het nadeel voor Zevenaar € 25.000. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Parkeeronderzoek | -20 | 0 | -20 | 0 |
Een parkeeronderzoek is een middel om een goed beeld te krijgen (en houden) van de parkeersituatie op straat. Daarbij is het herhalen van zo’n onderzoek van belang om beeld te krijgen van de effecten van bepaalde maatregelen/ontwikkelingen (bijv. digitalisering van vergunningen, herontwikkeling, extra woningbouw etc.). Het geeft een goed inzicht en mogelijkheid tot datagericht werken. Daarnaast komen er steeds meer meldingen binnen over een “te hoge parkeerdruk in mijn buurt”. Om dit soort meldingen beter te kunnen beoordelen én voor inzicht in het effect van de genoemde maatregelen/ontwikkelingen, vragen wij budget aan voor het uitvoeren van een groot parkeeronderzoek door een externe partij. Het laatste parkeeronderzoek stamt uit 2021, een periode waarover nog onduidelijk is wat precies de invloed van de coronapandemie is geweest. Met een nieuw parkeeronderzoek in 2024 wordt inzichtelijk en met data onderbouwd waar de problematiek zit, kan er gedegen gereageerd worden op meldingen, maar krijgen we bijvoorbeeld ook inzicht in het effect van de digitalisering van de parkeervergunningen. Het wordt duidelijk waar de parkeerproblematiek zich wel/niet afspeelt, en of er trends zichtbaar zijn. Dit onderzoek willen wij in 2024 uitvoeren en in 2026 herhalen. De benodigde kosten hiervoor bedragen € 20.000 in 2024 en € 20.000 in 2026. | ||||
Uitbreiding verkeersregelinstallaties | -7 | -7 | -7 | -7 |
In 2023 wordt een verkeersregelinstallatie geplaatst bij de kruising 7Poort/Mega. Dit leidt vanaf 2024 tot een stijging van de onderhouds- en elektriciteitskosten van € 7.000. | ||||
3. Nieuw beleid | ||||
Verkeerskundig onderzoek aansluiting snelfietsroute F12 (Arnhem-Zevenaar) op F18 (Zevenaar-Didam-Doetinchem) en F3 (Zevenaar-Babberich-Elten-Emmerich) | -20 | 0 | 0 | 0 |
De gemeente Zevenaar heeft de ambitie om samen met de partners Stadt Emmerich am Rhein, gemeente Montferland, gemeente Doetinchem, 8rhk ambassadeurs (Regio Achterhoek) en Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen een dekkend netwerk van snelle fietsverbindingen in de grensregio te realiseren. Het project “verkeerskundig onderzoek grensoverschrijdende snelle fietsverbinding Zevenaar-Doetinchem-Emmerich” stelt zich concreet ten doel een verkeerskundig onderzoek uit te voeren naar de ontwikkeling van een toekomstbestendige snelle fietsroute in de driehoek Doetinchem-Zevenaar-Emmerich. Voor Zevenaar wordt de bijdrage in de kosten geraamd op € 20.000 in 2024. | ||||
Totaal mutaties | -52 | -81 | -101 | -81 |