4. Onderwijs

Wat doen we?

Wat doen we?

Overzicht resultaten

4.1.1 Wij vernieuwen het Integraal HuisvestingsPlan (IHP)

2023-2024

4.1.2 Wij onderzoeken de invulling van de locatie Vestersbos 4

2022-2022

4.1 Voorzien in gezonde en duurzame leer- en ontwikkelomgeving voor kinderen

tableCell33

4.1.1 Wij vernieuwen het Integraal HuisvestingsPlan (IHP)

2023-2024

We stellen samen met het onderwijs een nieuw Integraal Huisvestings Plan (IHP) 2024-2044 op. Hierbij gaan we onder meer uit van een goede spreiding van de schoollocaties, zo dicht mogelijk bij waar kinderen wonen. Het uitgangspunt bij (nieuwe) verzoeken voor onderwijshuisvesting is dat wij eerst nadrukkelijk kijken naar leegstaande lokalen en gebouwen en hoe deze weer geschikt te maken zijn voor moderne en adequate onderwijshuisvesting, voordat we over gaan tot (vervangende) nieuwbouw of uitbreiding. Tevens onderzoeken we manieren om verduurzaming van schoolgebouwen te stimuleren en verwerken de uitkomsten in het nieuwe IHP. Daarnaast hebben we aandacht voor groene en uitdagende buitenruimten en goede ventilatie van schoolgebouwen.

4.1.2 Wij onderzoeken de invulling van de locatie Vestersbos 4

2022-2022

Goede onderwijshuisvesting is een gemeentelijke kerntaak. Wij maken altijd een zorgvuldige belangenafweging bij een locatiekeuze. Het lopende onderzoek naar mogelijkheden voor onderwijshuisvesting op Vestersbos ronden wij in samenspraak met de schoolbesturen af. Tegelijkertijd laten wij voor Vestersbos de mogelijkheden voor woningbouw op deze locatie nog eens onderzoeken en op haalbaarheid toetsen door een onafhankelijk bureau. We gebruiken hiervoor zoveel mogelijk de bestaande onderzoeken die geactualiseerd kunnen worden. Wij adviseren hierover aan de gemeenteraad om zo tot een afgewogen keuze te komen tussen woningbouw of onderwijshuisvesting.

VERPLICHTE BELEIDSINDICATOREN (BBV)

Beleidsindicatoren

Naam

Jaar meting

Gelderland

Zevenaar

Begroting
2023

Begroting 2026

Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)

2021

2,70

1,40

1,30

1,30

Toelichting

Van absoluut verzuim is sprake als een leerplichtige jeugdige (5 tot 16 jaar) of een kwalificatieplichtige jeugdige (16 en 17 jaar) niet op een school staat ingeschreven.

De cijfers voor Zevenaar wijken positief aan van het Gelders gemiddelde. We zetten sterk in op preventie en het vroegtijdig melden van verzuim. Daarmee kunnen tijdig interventies plaatsvinden om langdurige uitval te voorkomen. In de zomerperiode wordt nauwkeurig gemonitord of leerlingen die worden uitgeschreven bij een school, op een nieuwe school weer staan ingeschreven. Dit geldt met name bij de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs, en van voortgezet onderwijs naar een vervolgopleiding. Monitoring zorgt ervoor dat jeugdigen sneller in beeld komen, en daarmee kan voorkomen worden dat ze helemaal niet meer naar school gaan.

Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)

2021

18,00

35,00

32,00

20,00

Toelichting

Van relatief verzuim is sprake als een leerplichtige jeugdige gedurende 4 opeenvolgende lesweken meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuimt.

Na een tijdelijke dip als gevolg van de corona lockdowns, zien we de stijgende lijn in relatief verzuim die eerder al zichtbaar was, weer verder doorzetten. De stijging in het aantal verzuimmeldingen is onder meer het gevolg van de inzet op preventie en het vroegtijdig melden van verzuim door scholen. Door op tijd verzuim te melden, kunnen ook tijdig passende interventies worden ingezet. Daarmee wordt langdurige uitval in veel gevallen voorkomen.

Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% deelnemers aan VO en MBO)

2021

1,70

1,80

1,70

1,70

Toelichting

Voortijdig schoolverlaters zijn jongeren tussen de 12 en 23 jaar zonder startkwalificatie die langer dan een maand geen onderwijs volgen of niet staan ingeschreven op een school.

Het percentage voortijdig schoolverlaters is in Zevenaar iets gestegen. Personeelstekorten in sectoren waar veel MBO-studenten werken kunnen ervoor zorgen dat jeugdigen stoppen met school om aan het werk te gaan. Ook de na-effecten van de coronamaatregelen spelen een rol. Te denken valt aan een 'verkeerde' opleidingskeuze doordat er geen open dagen plaats vonden, maar ook de gevolgen van thuisonderwijs of mentale problemen die door de coronamaatregelen zijn ontstaan. In samenwerking met de scholen en onderwijsinstellingen werkt het RBL aan een aanpak voortijdig schoolverlaters, met als doel dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie behalen.

VERBONDEN PARTIJEN

Bedragen x € 1.000

Naam

Openbaar belang en doel

Bijdrage
2024

Gemeenschappelijke regeling

Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)

Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren.

1.040

Deze pagina is gebouwd op 05/19/2023 10:49:57 met de export van 05/19/2023 10:29:37